Een typische Thaise tuk tuk. Foto: Flickr – Photo Sharing.

(Lees hier in deel 1deel 2, deel 3 en deel 4deel 5 en deel 6, deel 7 en deel 8 over het zeilende stel dat op Amerikaans Samoa een baby kreeg en daarna weer verder wilde zeilen op zoek naar avontuur.)

Deel 9: Marijke en Albert voeren vijf jaar de wereldzeeën over

Zeilend stel scheurt op topsnelheid door de Thaise nacht

De eerste bevalling ging supersnel, dus ze hebben haast!

Wat een verrassing! Tijdens hun verblijf in Maleisië ontdekte het zeilende stel Albert en Marijke dat Matthias versterking zou krijgen in de vorm van een tweede matroosje. Jammer genoeg was er alleen in een verder gelegen haven plek voor hun boot. Met de bevalling in zicht huurden ze voor de zekerheid een auto. Want de eerste bevalling ging snel, heel snel. Dus namen ze geen enkel risico. Nadat de weeën begonnen, beleefden ze een dollemansrit door de Thaise nacht. Ze arriveerden nog maar net op tijd in het ziekenhuis.

Gebroederlijk naast elkaar

Matthias krijgt versterking, hij is niet langer het jongste bemanningslid van de Samuël.

‘In Maleisië kregen we Nederlandse vrienden die ook zeilden.

Het was heel leuk om weer even Nederlands te spreken. We vonden Maleisië een prachtig en goedkoop gebied en we verlengden onze verblijfsduur. Matthias zwom elke dag in het zwembad van het nabijgelegen resort en ’s middags maakte hij een wandeling met de hondjes van onze Nederlandse vrienden. Het leven was goed, vooral toen we ontdekten dat ik weer zwanger was.’

Eén ding was zeker.

Na de bevalling in een armoedig ziekenhuis op Samoa wilde Marijke deze keer graag wat meer luxe. ‘Omdat in Thailand de medische zorg erg goed aangeschreven stond, was de keus snel gemaakt. Daar wilde ik bevallen van onze tweede baby.’ Klein probleem! ‘Onze verblijfsvergunning was maar een beperkte tijd geldig. Om die te verlengen moesten we steeds heen en weer zeilen tussen Maleisië en Thailand. Maar dat hadden we er graag voor over.’

‘De zwangerschapscontroles die ik kreeg waren gewoonweg in één woord geweldig.

Het ziekenhuis was hypermodern en zeer mooi ingericht. En schoon! Je kon daar van de vloeren eten. Wat een verschil met die viezigheid in Samoa. Jammer genoeg was er vlak voor de bevalling geen plekje meer in de haven dichtbij het ziekenhuis. Noodgedwongen gooiden we het anker uit bij Phuket, een stuk verder weg met wel veertig minuten reistijd. Geen prettige gedachte, want de bevalling van Matthias ging razendsnel. Hij was er na een uur. Wat als het weer zo zou gaan? Dus huurden we een auto en met de dokter spraken we af dat we onmiddellijk zouden bellen als we onderweg waren.’

Terugkeer Nathanael in Thailand 3

Nathanaël als tiener voor het ziekenhuis waar hij geboren werd. Foto: Marijke Hoekstra-de Boer.

‘In de nacht 1 op 2 maart in 2000 kwam Matthias rond drie uur ’s nachts naar onze kooi.

Dat deed hij elke nacht. Hij kreeg dan een fles melk en ging dan net als wij meteen weer slapen. Maar deze keer begonnen de weeën. Ik waarschuwde Albert en we kleedden ons snel aan om te gaan. Beladen met tassen liepen we in het donker over de steigers. Gelukkig was er geen verkeer. Albert trapte het gaspedaal diep in en zette de alarmlichten aan. Zo scheurden we op topsnelheid door de Thaise nacht. We probeerden de dokter op zijn mobiel te bereiken. Tevergeefs. Later bleek dat de batterij van zijn telefoon leeg was.’

‘Om 3.50 uur arriveerden we bij het ziekenhuis.

Albert was opgewonden omdat we al zoveel tijd hadden verloren. Hij zei tegen de verpleegkundigen dat ze direct de dokter moesten bellen. Maar zij hadden jammer genoeg niet zo’n haast. Na lang aandringen luisterde er eentje gelukkig wel. En na een telefoontje arriveerde de dokter al vijf minuten later. Hij was zichtbaar geïrriteerd dat hij niet eerder was gebeld en dat er ook nog niets klaar stond. Opeens moest alles heel snel en de dokter riep het ene na het andere bevel tegen de verpleegkundigen.’

Ondertussen zat Matthias met een wit gezichtje van de slaap in een kamertje ernaast goed vastgegespt in zijn buggy.

Albert had hem voor de televisie geparkeerd met een grote zak snoep naast hem. ‘Hij riep almaar: ‘Papa, papa. Mama nou?’ Albert ging steeds even kijken.’ De ravage werd steeds groter. Overal kleefden lolly’s en toffees en zijn flesje lag te lekken. ‘CNN stond aan en Albert zag allerlei bloederige beelden van aanslagen en natuurrampen voorbij flitsen. Hopelijk had Matthias meer belangstelling voor zijn snoepjes dan voor de tv.’

[8] welkom broertje, matroosje Nathaniël

Matthias verwelkomt zijn kleine broertje Nathanaël aan boord. Foto: Albert Hoekstra.

‘Nog geen kwartier nadat de dokter in het ziekenhuis was gekomen, werd er een kerngezond jongetje geboren.

Nathanaël ( = Godsgeschenk) meldde zich tijdens de hondenwacht om 4.47 uur. Wij waren dolblij dat alles goed was verlopen. Na de bevalling werd ik naar mijn kamer gebracht. Ik wist niet wat me te wachten stond omdat ik ook hier vooraf geen rondleiding had gehad. Ik had de herinneringen van Samoa in mijn hoofd, vieze en onhygiënische toestanden. Maar dit plaatje klopte totaal niet bij wat mij nu te wachten stond.’

‘Ik kreeg een ontzettend luxe kamer.

Er was airco, een logeerbed voor Albert, een televisie, een gevulde koelkast en zelfs een balkon. Ik was bang dat het veel zou gaan kosten en vroeg of ik op de zaal mocht slapen bij andere kersverse mama’s. Maar die was er helemaal niet, alle kamers zagen er zo uit. Dus gaf ik me maar heerlijk over. Ik liet het allemaal lekker over me heen komen. We moesten een nachtje blijven en mochten daarna weer terug naar de boot. Wat een rijkdom. We gingen met zijn tweeën weg uit Nederland en nu waren we alweer twee bemanningsleden rijker. En alles was goed gegaan. Alleen wisten we nog niet wat er komen ging qua papieren regelen. Maar daarover volgende keer meer.’

2017-07 Tekst: Samenwerking tussen Marijke Hoekstra-de Boer en Alice ten Napel voor MoederBrein.

Binnenkort lees je in deel 10 over het leven met twee kinderen aan boord.

Benieuwd naar het complete avontuur van Marijke en Albert?

Bestel het boek ‘Parels achter de horizon’ door Albert Hoekstra via: marijkedeboer@zonnet.nl. 570 pagina’s met kleurenfoto’s. Prijs: Euro 24,95.

Of bestel het hier via bol.com.