Innesteling, zwanger worden en blijven; Hoe voeding en yoga helpen bij je kinderwens

Rika Lukac: ‘Vruchtbaarheid neemt toe

door gezond eetpatroon en stressreductie’

 

(Opnieuw) een kinderwens? En wil je zelf actief de kans op een zwangerschap vergroten? In het boek ‘Innesteling, zwanger worden en blijven‘ beschrijft orthomoleculair therapeut Rika Lukac gedetailleerd hoe je vruchtbaarheid toeneemt door een gezond eetpatroon en stressreductie. Opvallend detail: als de man óók zijn voedingspatroon wijzigt, stijgt het slagingspercentage flink. Let op! Neem écht de tijd voor dit boek want het gaat heel diep op de materie in. Toch liever support bij het veranderen van je levensstijl? Dat kan via het online programma Fit for Fertility dat Rika samen met fertiliteitsarts Mathilde Kuijpers ontwikkelde. Het bestaat uit Fertiliteitsyoga met Rika en ‘Voeding en lifestyle met Rika en Mathilde’. Liever life het volledige programma volgen? Dat kan bij Rika in Amsterdam. 

Noot: het programma is altijd als aanvulling op en nooit in plaats van fertiliteitsbehandelingen!

 

rika-bindi

Rika Lukac helpt online of life bij vergroten van zwangerschapskans. Foto: Isabella Visser.

 

‘Stress is funest voor je zwangerschapskansen’, vertelt Rika.

‘Het haalt je lichaam uit de homeostase, de balans van je lichaamsfuncties.’ Toen de zwangerschap van haar tweede kind even op zich liet wachten verdiepte Rika zich grondig in de fertiliteitsmaterie. Zij volgde de opleiding orthomoleculaire voedingsleer en epigenetica, oftewel de invloed van voeding en beweging op je genen en je vruchtbaarheid. Daarnaast ontwikkelde ze een eigen fertiliteitsyogareeks die uitmondde in haar boek ‘Innesteling, zwanger worden en blijven‘. Het eerste vruchtbare resultaat van haar werk.

 

18622214158_ee1ccfb7d8_c

Stressreductie verhoogt de kans op een zwangerschap. Foto: Flickr – Photo Sharing.

 

‘Veel voedingsstoffen zijn schadelijk voor de hormoonhuishouding’, betoogt Rika.

‘Zo staan suikers en granen een gezonde darmflora in de weg. Dat verhindert de opname van vitamines en mineralen die cruciaal zijn voor je vruchtbaarheid. Een ander voorbeeld is cafeïne. Die is niet fertiliteitsbevorderend. Al deze factoren apart zijn niet per se schadelijk voor je vruchtbaarheid. Tenminste, als je lichaam niet verzuurd is door aanhoudende stress en een verkeerd dieet. En dat is in het Westen vaak wel het geval.‘

 

Al lezend ontdek je wat er volgens Rika onder andere schort aan het gemiddelde Westerse dieet.

‘Voedsel dat je opwarmt in de magnetron verliest zijn voedingswaarde en het werkt hormonale verstoringen in de hand.’ Smaakversterkers als MSG (monosodiumglutamaat of E621) of tafelzout zorgen eveneens voor hormonale disbalans. Rika waarschuwt ook voor transvetten, soja, pesticiden, kweekvis en fluoride vanwege andere en uiteenlopende redenen.

 

 

  

‘Innesteling, zwanger worden en blijven’ gaat vervolgens verder in op welke voeding goed is voor je vruchtbaarheid.

Om hormonen te kunnen maken heeft het lichaam de volgende bouwstoffen nodig: eiwitten, vetten en voldoende vitaminen en mineralen. Rika baseert zich op het bekende etnologische onderzoek van de Amerikaanse tandarts Dr. Weston Price in de jaren dertig van de vorige eeuw. Hij ontdekte dat mensen die van een traditionele levensstijl overstapten naar een meer westers dieet last kregen van degeneratieve ziektes. En als de vitamines A, D, E, jodium en zink ontbraken, leidde dat tot verlaagde vruchtbaarheid binnen die bevolkingsgroep.

 

Rika pleit voor het eten van meer groenten en de juiste vetten en eiwitten.

‘En als de portemonnee het toelaat, zijn de zogenaamde superfoods zoals chiazaad, chlorella, spirulina, gerst en tarwegras een waardevolle aanvulling. Het bevat hogere percentages aan nutriënten dan andere voeding en bezit daarnaast ook uitzonderlijke gezondheidsbevorderende eigenschappen. Deze voeding is geen nieuwe hype. Ze komt al duizenden jaren voor en vele afgelegen volkeren die weinig ziekten, een hoge vitaliteit en hoge leeftijd kennen, zijn het levende bewijs van deze superfoods.’

 

Zwangerschap

Blauwe of roze muisjes? Foto: Bertrik Hakvoort van Fotografie Hakvoort

 

Kortom, het boek ‘Innesteling, zwanger worden en blijven’ geeft antwoorden op vele vragen als:

Welke voedingsstoffen bevorderen je vruchtbaarheid en welke moet je mijden? Welke mineralen en vitamines zijn belangrijk voor de vrouwelijke voortplanting? En wat moet je partner doen voor een goede zaadkwaliteit? Hoe bevorder je de innesteling en hoe voorkom je miskramen? Hoe leer je ontspannen? Welke oefeningen laten je bekken beter doorbloeden? Welke oefeningen zorgen voor een grotere hormonale en emotionele balans? En hoe leer je opnieuw je eigen lichaam vertrouwen?

 

 

Op opnieuw in balans te raken heeft Rika een zes stappenplan opgesteld.

  • Stap 1. Hydrateer je lichaam.
  • Stap 2. Help je lever ontgiften.
  • Stap 3. Mineraliseer en ontzuur.
  • Stap 4. Darmflora.
  • Stap 5. Hou je bloedsuikerspiegel stabiel.
  • Stap 6. Zorg voor voldoende grondstoffen.

 

‘Dit plan is gebaseerd op het tot rust brengen van zes fysieke stressfactoren.

Sla geen stappen over of draai de volgorde niet om. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om extra nutriënten te nemen wanneer je niet de nodige mineralen tot je beschikking hebt voor de opname ervan.’ Rika benadrukt dat ontspanning cruciaal is. Dat staat met stip op nummer één! ‘En dat wordt zo ontzettend onderschat in het hele zwanger worden proces’, weet ze. ‘Tijdens mijn cursussen geef ik altijd het volgende advies: Pas je voeding stap voor stap aan en kijk wat bij jou past. Als je gaat stressen over je eten moet je van mij verplicht een ijsje gaan eten! Het allerbelangrijkste is dat jij je meer gaat ontspannen! En blijf vooral je yoga doen!’

 

3755981125_4a46eaf08f_z

Schattige schoentjes… Foto: Flickr – Photo Sharing.

 

In ‘Innesteling, zwanger worden en blijven’ staan lekkere recepten en duidelijke overzichten met welke mineralen en vitamines belangrijk zijn voor welke functies.

En wil je bijvoorbeeld weten of je bloedsuikerspiegel niet te sterk schommelt? Vul dan de vragenlijst in. Vervolgens besteedt yogadocent Rika ook aandacht aan een reeks van yogahoudingen die je bekken openen en spanningsvrij maken en die en betere doorbloeding van je voortplantingsorganen stimuleren. ‘De avondreeks brengt vooral ontspanning door het loslaten van mentale, fysieke en emotionele stress en helpt je om (opnieuw) je lichaam te vertrouwen.’  

 

‘Als je het roer pas omgooit als je zwanger bent, ben je eigenlijk al te laat’, schrijft fertiliteitsarts Mathilde Kuijpers in het speciale voorwoord.

Samen met Rika runt zij het online programma ‘Fit for Fertility’ (zie voor meer details het begin van het artikel). In een aantal weken leer je stapsgewijs hoe je je voeding- en leefpatroon wijzigt zodat je vruchtbaarheid optimaliseert. Rika: ‘Je lichaam moet klaar zijn om negen maanden lang een goed nest voor jullie kind te vormen, maar voordat het zover is moet je zorgen dat alle essentiële nutriënten voldoende voorradig zijn. Wij helpen je graag met onze ervaring, professionele kennis en kunde.’

 

pregnancy-happiness-having-a-baby-tree-large

Vol verwachting… Foto: Pexels.com.

 

In ‘Innesteling, zwanger worden en blijven’ staan verschillende persoonlijke verhalen van Rika’s cliënten (allemaal met pseudoniem). 

Het geeft een boeiend inkijkje in wat er gebeurt als je de adviezen van Rika ter harte neemt en verlevendigt de tekst. De illustraties zijn mooi en de indeling is overzichtelijk. Echt een aanrader voor iedereen die meer over deze materie wil weten. Rika: ‘Ik heb dit boek geschreven voor alle vrouwen en mannen die ongewenst kinderloos zijn. Ik raad je aan je droom niet los te laten, maar eerder, daar waar je kan, het heft in eigen handen te nemen. Niet als vervanging van een eventueel medisch traject, maar als ondersteuning.’

 

 

MoederBrein besteedde eerder aandacht aan fertiliteitsproblematiek.

Lees hier ook het verhaal van Melany Brunings van Kinderwensbloggers: ‘Mijn pijn had niet gehoeven.’

Lees hier ook het verhaal van Your Health Coach Tessa van der Steen: ‘Leef al zes maanden voor de zwangerschap gezond.’

2017-05 Tekst: Alice ten Napel voor MoederBrein.

 Bulk Alert