Is jouw puber niet vooruit te branden en vindt die sporten verspilling van tijd? Hoog tijd voor actie! Want volgens psycholoog Sonja Borgsteede en orthopedagoog Mariëlle Beckers van Buro Bloei zorgt sporten voor een gezonde fysieke, mentale en cognitieve ontwikkeling. Heeft je puber honderd smoesjes paraat? Geen nood! Lees hun boek ‘Kom van de bank af! Over pubers en iets met bewegen en zo!’ Daarin tackelen ze zo’n beetje elke pubersmoes om maar niet te hoeven sporten. Tricky detail? Ouders moeten zélf ook in beweging komen. Want goed voorbeeld doet nog altijd goed volgen. Dus duik je eigen sportschoenen op achter uit die kast en ren ook de benen uit je lijf. Je doet jezelf én je kind er een groot plezier mee.

 

Hangt jouw puber ook met een smartphone op de bank?

En hangen diens sportschoenen al een poosje aan de wilgen? Want: geen tijd voor vermoeiende bezigheden als sport. School en huiswerk slokken elke beschikbare minuut op. En er moet ook nog ruimte zijn om te chillen met vrienden en eindeloos te appen toch? Ho! Wacht even! Volgens Sonja en Mariëlle is stoppen met sporten funest voor pubers. Waarom? Het remt een gezonde ontwikkeling. En alleen fietsen naar school is écht niet voldoende. Niet overtuigd? De schrijvers onderbouwen die stelling in hun boek met wetenschappelijke argumenten. Daar is zelfs voor pubers geen speld tussen te krijgen.

 

Allereerst is sporten goed voor de fysieke gezondheid.

Je krijgt sterkere botten en spieren, voorkomt overgewicht, versterkt het afweersysteem en zorgt voor een betere spijsvertering. Ook werkt het preventief tegen allerlei ziektes.

Een ander voordeel: sporten geeft je een mentale boost.

Door te bewegen maakt het lichaam het gelukhormoon endorfine aan. Je krijgt een betere conditie en je zelfvertrouwen groeit. Daardoor zit je lekkerder in je vel, altijd een pré.

Ook een leuke bijkomstigheid: sporten maakt je slimmer!

Hoe? Het vergroot je aandacht, concentratie en je (werk)geheugen. Dat betekent een flinke oppepper voor je schoolprestaties.

 

 

 

Praktisch vertaald?

Na een sportsessie gaat het leren een stuk beter. Bergen met huiswerk en écht geen tijd voor sporten? Trap niet langer in die wanhoopskreet van je puber. Want na het sporten gaat het leren zoveel sneller dat het tijdswinst oplevert 😉

 

Hoe dat precies werkt?

Je ontspant je alleen goed door je hoofd regelmatig rust te geven. Oftewel, het hoofd leeg te maken. En online bezig zijn, is alles behalve ontspannend. Dus ga lekker praktisch bezig door, jawel, te sporten! Je kunt in je eentje gaan trainen, maar met een groep is leuker. Het verhoogt ook de drempel om niet te gaan. Want hé, de anderen rekenen op jou! Maar sport jouw kind liever alleen omdat hij tot een kwetsbare groep jongeren hoort dan kan dat natuurlijk ook. Kijk bij het aanbod van Buro Bloei onder de titel Bloei Running.

 

Ook belangrijk, sporten zorgt voor een positief welbevinden én het vermindert depressieve klachten.

Fijn neveneffect? Een puber met een positief welbevinden springt minder snel uit de band, hij is minder vatbaar voor slechte eet- en leefgewoontes zoals alcohol, drugs en ongezond eten. Dat welbevinden wordt mede veroorzaakt door de vriendschappen die je puber sluit en het groeiende zelfvertrouwen door bereikte sportprestaties. Enne, een gelukkig puber in huis? Grote kans dat die uitgroeit tot een gelukkige volwassene. Investeren dus in die sportloopbaan van je kind.

 

 

Na het sporten mag je best lekker even chillen op zo’n coole zitzak 😉 

 

Welke invloed heeft sporten nou op je verstand?

Je hebt vast weleens gehoord van Michael Phelps, trotse bezitter van 28 olympische medailles. Hij heeft ADHD. Een juf op school voorspelde hem een desastreuse toekomst. Maar Michael ontdekte dat hij zich in het zwembad als een vis in het water voelde. ‘Toen ik doorhad hoe ik moest zwemmen voelde ik me zo vrij. Mede doordat het zwemmen mijn gedachten vertraagde, kon ik hard gaan. In het water had ik voor het eerst in mijn leven het gevoel dat ik alles onder controle had.’

 

Verder helpt sporten bij executieve functies als plannen en organiseren.

Je leert vaardigheden te integreren en dat is bevorderlijk voor je schoolprestaties. Neuropsycholoog en beweegprofessor Erik Scherder verwoordt het als volgt: ‘Je zet de motor van je hersenen aan door te bewegen.’ Daardoor ben je alerter, meer geconcentreerd en heb je een betere focus. Ook voor je lijf heeft sporten tal van voordelen. Het voorkomt overgewicht, het verhoogt je weerstand, verbetert je houding en motoriek en is ook nog eens goed voor je botten, spieren en ademhaling.

 

Cruciaal is dat sportcoaches zelf enthousiast zijn.

Dat ze zorgen voor succeservaringen en die koppelen aan de kwaliteiten en de inzet van de puber of aan de gezamenlijke actie. Aanmoedigen en passende feedback geven zijn belangrijk.

 

Wat is nou het leukste aan het boek ‘Kom van die bank af! Over pubers en iets met bewegen en zo’?

Na elk hoofdstuk komen experts aan het woord zoals (voormalig) topsporters, docenten en wetenschappers. En er is een speciaal hoofdstuk gewijd aan: Eerste hulp bij smoezen.

 

Hamvraag is uiteraard: Werkt het?

Ja! Mijn puber heeft het boek gelezen en is nu veel meer bezig met bewegen. Rennen en allerlei oefeningen doen op een matje met het geluid en beeld van een inspirerende Youtube coach ernaast. Niet in groepsverband, maar dat is niet erg. Want dit werkt goed. Een aanrader dus. Lezen dus dat boek. Ook een goede cadeautip 😉 

 

2018-11 Tekst: Alice ten Napel voor MoederBrein.

 Reizen algemeen

 Sint voor moeder en kind