De in-één-ruk-uitlezen-versie

 

Klagen over lastige kinderen deden ze duizenden jaren geleden ook al. Berthold Gunster bekijkt het vanuit een andere invalshoek in het boek ‘OMDENKEN: Lastige kinderen, heb jij even haast! ‘Mogelijk is niet de stelling waar dat kinderen lastig zijn, maar het omgekeerde. Om het in de woorden van Loesje te zeggen: ‘Puberteit, als je ouders vervelend beginnen te doen.’

 

 

 

Berthold ontlokt door zijn andere blik op de wereld menigmaal een brede glimlach.

Hij raadt ouders aan zichzelf niet als gids te zien, maar als sherpa, een lastdrager voor bergbeklimmers. Dat vat het ouderschap goed samen omdat een sherpa onvoorwaardelijk bereid is om te geven zonder er iets voor terug te krijgen. ‘Onze kinderen zijn er niet voor ons. Wij zijn er voor de kinderen.’

 

En wat als we nou lastig gedrag niet als onwenselijk, maar als wenselijk zouden zien?

Het niet proberen te onderdrukken met een ‘ja-maar’ maar juist omarmen met ‘ja-én’. Zo werd het gegeven dat Joeri zich overal mee bemoeit voor de verandering niet benaderd als een probleem, maar gezien als een mogelijkheid. En Joeri ontpopte zich tot een uitstekende bemiddelaar die voor een geweldig tweerichtingsverkeer zorgde. Opeens liep iedereen met hem weg.

 

 

 

Zie gedrag niet als een probleem dat je weg moet werken. 

Maar beschouw het als een ‘feit’ waarmee je een nieuwe ‘mogelijkheid’ creëert. Oftewel, dat is volgens Berthold nou omdenken. Een constructievere bezigheid dan onze voortdurende neiging tot ‘vastdenken’. Een manier die van een probleem doorgaans een catastrofe maakt. Omdenken in de praktijk brengen is ingewikkeld, maar soms ook uiterst eenvoudig. Het is vooral een kwestie van kinderen serieus nemen, een flinke scheut liefde en een gezonde dosis creativiteit.

 

Door het toepassen van deze vier vragen reduceer je al snel het aantal problemen. 

  1. Wat is het probleem? (Vaak verdwijnt een groot aantal problemen al vanzelf).
  2. Is het echt een probleem? (Vaak niet!)
  3. Ben jij het probleem? (Verlang je iets onmogelijks van je kinderen?)
  4. Is het probleem de bedoeling?

 

Zo ja? Hoe kunnen we het probleem omdenken?

Zoals die vader die zijn hoofd brak over de vraag waarom zijn zoon opeens niet kon slapen. Was hij bang? Miste hij iets of iemand? Op een avond vroeg hij zijn zoon hoe hij wél zou kunnen slapen. ‘Als je twee liedjes zingt’, was het antwoord. Binnen drie minuten sliep het kind als een roos. Zo simpel kan het zijn.

 

 

 

Het hele boek leest vlot weg en staat vol met pakkende citaten zoals:

‘Kinderen met ADHD hebben een groot probleem, al hun leraren zijn saai.’ In het boek staan verschillende voorbeelden van ‘positive inquiry’, het onderzoeken van het goede. Kijken naar de dingen die wél werken en dat bekrachtigen. Het hele betoog ademt een leuke, onverwachte en verrassende kijk op de wereld die helpt om veel problemen op te lossen door er anders naar te kijken. De illustraties zijn hilarisch. Echt een aanrader. Wij zijn helemaal om 😉  

Jij ook? Bestel het boek heel gemakkelijk hier.

 

2018-10 Tekst: Alice ten Napel voor MoederBrein.

 Back to School 2017