Bijna iedereen heeft wel eens iets gehoord over online marketing. Zeker ondernemers krijgen deze term veelvuldig om de oren geslingerd. Niet gek ook, want door de jaren heen is offline marketing steeds minder belangrijk geworden. Mensen kiezen massaal voor verschillende online marketing technieken om hun bedrijf op de (digitale) kaart te zetten. Een goede keuze, want de meeste doelgroepen bevinden zich tegenwoordig nu eenmaal online. Toch blijft er ook nog veel onduidelijk over online marketing. Dat blijkt wel als we kijken naar de vragen die de meeste online marketing bureaus dagelijks ontvangen. Hoog tijd om hier verandering in te brengen. Daarom vind je in dit artikel de meest gestelde vragen over online marketing en de daarbij horende antwoorden. Lees mee en ontdek meer!
Wanneer spreken we van online marketing?
Dat online marketing een zeer breed begrip is, is wel duidelijk. Want wanneer spreken we nu eigenlijk precies over online marketing? In principe hebben alle vormen van marketing wat online kan gebeuren betrekking tot online marketing. Hierbij kun je aan zeer simpele dingen denken, maar ook aan complexe vormen van marketing. Zelfs het starten van een eigen website behoort tot online marketing.
Bij online marketing moet je aan veel meer denken dan alleen het internet. Dit kan eigen van alles zijn wat online kan gebeuren. Denk aan betaalde advertenties, linkbuilding, maar ook aan het beheren van verschillende social media kanalen, enzovoorts.
Is online marketing echt van belang?
Dit is een vraag die vaak door de wat oudere ondernemers wordt gesteld. Zij hebben inmiddels al een redelijk vast klantenbestand opgebouwd en al die jaren zonder enige vorm van digital marketing gewerkt. Is het dan nog wel noodzakelijk om hier extra geld in te investeren? Het antwoord is ja. En dan met name omdat de concurrentie dit ook doet. Wanneer je niet meegaat met de huidige ontwikkelingen, dan is de kans groot dat je een heleboel potentiële klanten misloopt en dat er zelfs enkele oudere klanten zullen verdwijnen. Met online marketing zorg je ervoor dat jouw plekje in het bedrijfsleven niet verdwijnt.
Bovendien moeten we ook beseffen dat de digitale wereld de toekomst is. Het speelt nu al een zeer belangrijke rol in ons dagelijks leven, maar dit zal de komende jaren enkel nog maar meer gaan toenemen. Ook zijn de meeste doelgroepen hier te vinden. Jong en oud maakt tegenwoordig gebruik van het internet. Daardoor is bijna iedere doelgroep benaderbaar. Een kans die je als ondernemer simpelweg niet kunt laten liggen.
Hoeveel moet ik betalen voor online marketing?
Een begrijpelijke vraag, maar toch eentje die allesbehalve eenvoudig te beantwoorden is. Dit verschilt. Kies je er bijvoorbeeld voor om zelf meer aan online marketing te doen of laat je dit over aan vakmensen? Denk vooral niet dat online marketing uitbesteden ook direct een heel stuk duurder is, want dit hoeft zeker niet zo te zijn. Zij weten immers precies wat ze doen, waardoor het resultaat je vaak meer oplevert dan de totale kosten. Zie het daarom als een investering voor je bedrijf, niet direct als een uitgave.
Sommige vormen van online marketing kosten niets en kun je zelfs heel gemakkelijk zelf doen. Denk bijvoorbeeld aan het zelf plaatsen van blogartikelen of een berichtje posten op social media. Je kunt het dus zo duur maken als je zelf wilt.